Zarządzanie Zasobami Ludzkimi

W obliczu gwałtownych zmian na rynku i ewolucji systemów organizacyjnych istnieje potrzeba zainteresowania się efektywnym wykorzystaniem potencjału ludzkiego. Taki sposób zarządzania zasobami ludzkimi może przyczynić się do wysokiej efektywności całej organizacji. Odpowiednie zaprojektowanie ścieżki kariery z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych może pomóc pracownikowi w dalszym rozwoju, a firmie dostarczyć wymiernych rezultatów. Kluczowym, zatem staje się jak najbardziej efektywne rozwijanie kompetencji pracowników.

Rosnąca konkurencja, wymagania wciąż zmieniającego się rynku sprawiają, że sukces i przetrwanie osiągnąć dziś mogą tylko firmy najlepiej adaptujące się do tych warunków. Firmami, które ten sukces mogą odnieść są tzw. organizacje uczące się. O organizacji uczącej się mówimy wtedy, kiedy firma rozwija się rozwijając ludzi. Taki rodzaj firmy posiada możliwość adaptowania się do zmiennych warunków rynkowych. Osiąga to dzięki otwartości pracowników na nowe trendy oraz ich stałe doskonalenie się.

„Teoria zarządzania może być bardzo miękka, lecz rzeczywistość bywa często twarda” - zacytował ostatnio na Facebook’owym profilu, jednego ze swoich magistrantów, mój kolega, co wywołało małą dyskusję na forum.

W każdej firmie ścieżki dyrektora finansowego krzyżują się z drogami innych menedżerów, również tych odpowiedzialnych za decyzje dotyczące zarządzania personelem. Ludzie są dla organizacji zarówno źródłem dochodów, ale też są pozycją w kosztach. Podejmując różne decyzje dotyczące strategii zarządzania kapitałem ludzkim warto przyjrzeć się bliżej skutkom finansowym takich działań.

Obecnie na czasie są liczne badania ankietowe pracowników. Szczególnie wartościowym badaniem wydaje się ankieta nastrojów w firmie (inaczej: ankieta klimatu organizacyjnego, ankieta satysfakcji pracowniczej, ankieta zaangażowania pracowników). Obejmuje ona pracowników całej firmy. Ma postać anonimowej ankiety, która daje ankietowanym większy komfort wypowiedzi.Jakie problemy diagnozują badania ankietowe? Na jakie pytania można znaleźć odpowiedź?- dlaczego pracownicy odchodzą z Firmy?

„Żeby mi się chciało, tak jak mi się nie chce”, to zdanie powtarzane przez wielu pracowników. Co może zrobić pracodawca, żeby „chciało się chcieć”? W tym artykule przedstawię podstawowe rodzaje systemów motywacyjnych opartych o motywację finansową.

Wraz z rozwojem firmy wytycza się nowe cele strategiczne, rozszerza się kierunek działań i generuje większe zyski. Warto wtedy szczególnie zadbać o rozwój pracowników, ponieważ ludzie są największym potencjałem organizacji. Aby działania rozwojowe były efektywne, dobrze jest zbadać obecne kompetencje pracowników, tak żeby wiedzieć co i w jaki sposób rozwijać. Innymi słowy należy sprawdzić na jakim poziomie pracownicy aktualnie posiadają kluczowe dla firmy kompetencje.

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest to bardzo szeroki termin, określający ogół działań związanych z utrzymaniem odpowiedniej kadry pracowniczej posiadającej właściwą wiedzę oraz odpowiednim jej motywowaniem tak, aby swoją pracą przyczyniała się ona do realizacji celów organizacji.Pod tą ogólną definicją z reguły rozpoznaje się następującą grupę działań: