Praktyka wskazuje, że planowanie strategiczne bardzo rzadko przeprowadzane jest w systematyczny sposób. Bardzo często z różnych przyczyn planowanie strategiczne przebiega w z goła odmienny sposób. Poniżej kilka najbardziej rozpowszechnionych przypadków.

Definicja zarządzania strategicznegoZarządzanie strategiczne można w skrócie zdefiniować jako:„Proces ciągłego, systematycznego podejmowania i wdrażania decyzji, mający na celu osiąganie długoterminowych celów danej organizacji oraz dopasowywanie jej zasobów i zakresu działania do zmian zachodzących w jej środowisku zewnętrznym."Inną definicją może być:„Systematyczne zarządzanie organizacją, mające na celu takie jej pozycjonowanie wobec otoczenia, które zabezpieczy jej istnienie i zapewni osiąganie celów w długim terminie."

Macierz BCG ułatwia podejmowanie decyzji inwestycyjnychKażda jednostka prowadząca zróżnicowaną działalność i obecna na wielu rynkach staje przed problemem oceny poszczególnych obszarów działalności oraz przed dylematem, w które z nich warto inwestować, a które nie. Dylemat taki mogą mieć na przykład:

Nie wszystkie rynki, branże i sektory są takie same. W niektórych dostęp do materiałów jest prosty i są one tanie, łatwo zaistnieć na rynku, a klienci pchają się drzwiami i oknami. Na takich rynkach przedsiębiorstwom stosunkowo łatwo jest uzyskać wysoką marżę na sprzedaży, a tym samym utrzymywać wysoką rentowność. Na innych rynkach z kolei rywalizacja jest zacięta – dostęp do surowców może być utrudniony, trudno może być uzyskać sensowny udział w rynku, klienci mogą być bardzo wymagający lub może być ich mało.

Poniżej przedstawiamy obszerny materiał na temat przeprowadzania segmentacji rynku, wyboru docelowych segmentów oraz formułowania strategii marketingowej. Nasz kurs oparty jest na silnych podstawach merytorycznych, napisany jest jednak w taki sposób, aby przedstawiona wiedza była jak najbardziej użytkowa. Zapraszamy serdecznie.