Krytyka wzmocni Twój pomysł

słuchaj krytyki swoich pomysłów

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, dążenie do celu masz we krwi. Masz siłę, żeby walczyć z przeciwnościami i osiągać nieosiągalne. Pewnie już nie raz, gdy wszyscy mówili, że ‘tego po prostu nie da się zrobić’, Ty przyszedłeś i „zrobiłeś”. Takie doświadczenie daje Ci wiarę, że „ludzkie gadanie” jest nic nie warte i nie ma sensu go słuchać. Jeśli tak jest, to robisz błąd – zawsze słuchaj krytyki swoich pomysłów.

Nikt nie lubi krytyki. Działając w biznesie możesz mieć wystarczająco dużo stresu prowadząc swoją działalność z dnia na dzień i sama myśl o słuchaniu jak ktoś krytykuje Twoje pomysły może wydać Ci się zniechęcająca. Unikanie krytyki byłoby jednak błędem.

Wprawdzie większość krytyki z reguły okazuje się tylko „czczym gadaniem", powinieneś zwracać baczną uwagę na cudze opinie, gdyż mogą między nimi znaleźć się i takie, które wyjdą Ci na dobre.

Krytyka jest pozytywna

Krytyka pokazuje Ci słabe strony Twoich pomysłów

Każdy, nawet najlepszy pomysł ma swoje słabe strony. Problem polega na tym, że jeśli to Ty jesteś pomysłodawcą, bardzo często ich nie zauważasz. Często też, realizując swój projekt jesteś z reguły tak w niego zaangażowany, że może być Ci trudno zrobić krok wstecz i przeprowadzić zdroworozsądkową ocenę przedsięwzięcia. Naraża Cię to na ryzyko tego, że nie zauważysz czegoś oczywistego, co ma lub może w przyszłości mieć negatywny wpływ na Twoje powodzenie. Konstruktywna krytyka wskaże Ci słabe strony Twoich pomysłów i działań, dzięki czemu zabezpieczysz się przed wieloma ryzykami, zanim zamienią się one w poważne problemy.

Krytyka pokazuje Ci jak dobrze rozumiesz swój pomysł

Jeśli jesteś przedsiębiorczy z natury, prawdopodobnie gdy tylko wpadnie Ci do głowy nowy pomysł, od razu rzucasz się do działania, często mając jedynie ogólny, na prędce stworzony zarys planu. Intensywna krytyka pomysłu zmusi Cię do zastanowienia się nad szczegółami. Dzięki niej przeprowadzisz analizę swojego planu z różnych perspektyw i prawdopodobnie będziesz musiał znaleźć odpowiedzi na wiele niewygodnych pytań, o których sam nie pomyślałeś. To jednak sprawi, że rozwiążesz problemy na wczesnym etapie, lepiej skonstruujesz swoje przedsięwzięcie, a czynniki sukcesu i potencjalne ryzyka staną się dla Ciebie samego bardziej wyraźne.

Krytyka daje Ci siłę do działania

Krytyka może również być motywująca. Gdy wszyscy twierdzą, że czegoś po prostu nie da się zrobić, Twoja siła może płynąć właśnie z chęci udowodnienia całemu światu, że się myli. Uważaj tylko, bo choć podobno większość z reguły nie ma racji... to czasem jednak może ją mieć.

Reklama

 

Szukaj krytyki

Najlepsze co możesz zrobić, aby stworzyć doskonałe i solidne pomysły, to poddać je jak największej ilości krytyki.

Eksperci

Najlepszymi krytykami Twojego pomysłu będą oczywiście eksperci z danej branży, którzy znają ją na wylot. Ich wkład będzie szczególnie wartościowy, jeśli Ty masz jeszcze stosunkowo małe doświadczenie w danej dziedzinie. Pomogą Ci oni rozwiązać problemy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu zdobytym w branży.

Nawet jednak, gdy masz spore doświadczenie, posłuchanie opinii innych ekspertów będzie dla Ciebie dużą korzyścią. Każdy z nich ma pewnie inne doświadczenia, widział inne rozwiązania i może zasugerować Ci inny punkt widzenia.

Korzystając z rad ekspertów warto jednak pamiętać o tym, aby:

  • Zabezpieczyć swój pomysł przed kradzieżą.
  • Nie poddać się krytyce polegającej na twierdzeniu, że „to nie wyjdzie, bo to nie jest przyjęta praktyka". Wiele prawdziwych sukcesów opartych zostało właśnie na tym, że ktoś zaczął robić coś inaczej.

Klienci

Nie można przecenić wkładu, jaki w Twój projekt wnieść mogą Twoi przyszli klienci. To do nich skierowana jest Twoja oferta i ich przede wszystkim powinieneś zaprosić do krytyki swojej usługi lub produktu, ewentualnie pomysłu na produkt. Mogą oni dostarczyć Ci wiele informacji, dzięki którym Twoje produkty będą lepsze i będą bardziej zaspokajały potrzeby klientów.

Pozostali

Żadna krytyka nie może Ci zaszkodzić. Musisz tylko uważnie słuchać i traktować ją jako dodatkową informację a nie coś, co odbiera Ci siły i sprawia, że sam zaczynasz wątpić w to co robisz.

O czym warto pamiętać

Słuchaj krytyki uważnie i korzystaj z niej kiedy tylko możesz. Pamiętaj jednak, że w ostateczności to Ty prowadzisz swój biznes i choć wiele osób może wyrazić własne zdanie na temat tego co robisz, to Ty musisz podjąć decyzję, czy to co słyszysz ma sens czy nie oraz które uwagi warto wykorzystać.

Krytyka wzmocni Twój pomysł

słuchaj krytyki swoich pomysłów

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, dążenie do celu masz we krwi. Masz siłę, żeby walczyć z przeciwnościami i osiągać nieosiągalne. Pewnie już nie raz, gdy wszyscy mówili, że ‘tego po prostu nie da się zrobić’, Ty przyszedłeś i „zrobiłeś”. Takie doświadczenie daje Ci wiarę, że „ludzkie gadanie” jest nic nie warte i nie ma sensu go słuchać. Jeśli tak jest, to robisz błąd – zawsze słuchaj krytyki swoich pomysłów.

Nikt nie lubi krytyki. Działając w biznesie możesz mieć wystarczająco dużo stresu prowadząc swoją działalność z dnia na dzień i sama myśl o słuchaniu jak ktoś krytykuje Twoje pomysły może wydać Ci się zniechęcająca. Unikanie krytyki byłoby jednak błędem.

Wprawdzie większość krytyki z reguły okazuje się tylko „czczym gadaniem", powinieneś zwracać baczną uwagę na cudze opinie, gdyż mogą między nimi znaleźć się i takie, które wyjdą Ci na dobre.

Krytyka jest pozytywna

Krytyka pokazuje Ci słabe strony Twoich pomysłów

Każdy, nawet najlepszy pomysł ma swoje słabe strony. Problem polega na tym, że jeśli to Ty jesteś pomysłodawcą, bardzo często ich nie zauważasz. Często też, realizując swój projekt jesteś z reguły tak w niego zaangażowany, że może być Ci trudno zrobić krok wstecz i przeprowadzić zdroworozsądkową ocenę przedsięwzięcia. Naraża Cię to na ryzyko tego, że nie zauważysz czegoś oczywistego, co ma lub może w przyszłości mieć negatywny wpływ na Twoje powodzenie. Konstruktywna krytyka wskaże Ci słabe strony Twoich pomysłów i działań, dzięki czemu zabezpieczysz się przed wieloma ryzykami, zanim zamienią się one w poważne problemy.

Krytyka pokazuje Ci jak dobrze rozumiesz swój pomysł

Jeśli jesteś przedsiębiorczy z natury, prawdopodobnie gdy tylko wpadnie Ci do głowy nowy pomysł, od razu rzucasz się do działania, często mając jedynie ogólny, na prędce stworzony zarys planu. Intensywna krytyka pomysłu zmusi Cię do zastanowienia się nad szczegółami. Dzięki niej przeprowadzisz analizę swojego planu z różnych perspektyw i prawdopodobnie będziesz musiał znaleźć odpowiedzi na wiele niewygodnych pytań, o których sam nie pomyślałeś. To jednak sprawi, że rozwiążesz problemy na wczesnym etapie, lepiej skonstruujesz swoje przedsięwzięcie, a czynniki sukcesu i potencjalne ryzyka staną się dla Ciebie samego bardziej wyraźne.

Krytyka daje Ci siłę do działania

Krytyka może również być motywująca. Gdy wszyscy twierdzą, że czegoś po prostu nie da się zrobić, Twoja siła może płynąć właśnie z chęci udowodnienia całemu światu, że się myli. Uważaj tylko, bo choć podobno większość z reguły nie ma racji... to czasem jednak może ją mieć.

Reklama

 

Szukaj krytyki

Najlepsze co możesz zrobić, aby stworzyć doskonałe i solidne pomysły, to poddać je jak największej ilości krytyki.

Eksperci

Najlepszymi krytykami Twojego pomysłu będą oczywiście eksperci z danej branży, którzy znają ją na wylot. Ich wkład będzie szczególnie wartościowy, jeśli Ty masz jeszcze stosunkowo małe doświadczenie w danej dziedzinie. Pomogą Ci oni rozwiązać problemy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu zdobytym w branży.

Nawet jednak, gdy masz spore doświadczenie, posłuchanie opinii innych ekspertów będzie dla Ciebie dużą korzyścią. Każdy z nich ma pewnie inne doświadczenia, widział inne rozwiązania i może zasugerować Ci inny punkt widzenia.

Korzystając z rad ekspertów warto jednak pamiętać o tym, aby:

  • Zabezpieczyć swój pomysł przed kradzieżą.
  • Nie poddać się krytyce polegającej na twierdzeniu, że „to nie wyjdzie, bo to nie jest przyjęta praktyka". Wiele prawdziwych sukcesów opartych zostało właśnie na tym, że ktoś zaczął robić coś inaczej.

Klienci

Nie można przecenić wkładu, jaki w Twój projekt wnieść mogą Twoi przyszli klienci. To do nich skierowana jest Twoja oferta i ich przede wszystkim powinieneś zaprosić do krytyki swojej usługi lub produktu, ewentualnie pomysłu na produkt. Mogą oni dostarczyć Ci wiele informacji, dzięki którym Twoje produkty będą lepsze i będą bardziej zaspokajały potrzeby klientów.

Pozostali

Żadna krytyka nie może Ci zaszkodzić. Musisz tylko uważnie słuchać i traktować ją jako dodatkową informację a nie coś, co odbiera Ci siły i sprawia, że sam zaczynasz wątpić w to co robisz.

O czym warto pamiętać

Słuchaj krytyki uważnie i korzystaj z niej kiedy tylko możesz. Pamiętaj jednak, że w ostateczności to Ty prowadzisz swój biznes i choć wiele osób może wyrazić własne zdanie na temat tego co robisz, to Ty musisz podjąć decyzję, czy to co słyszysz ma sens czy nie oraz które uwagi warto wykorzystać.

Reklama