Czy potrzebuję strony internetowej?

Czy moja firma powinna posiadać stronę internetową?

„Nie masz strony to nie istniejesz” - to powiedzenie najlepiej obrazuje obecne podejście do kwestii posiadania strony internetowej. Czy jest słuszne? Czy każdy biznes powinien mieć stronę internetową?

Strona internetowa to inwestycja

Podstawowym celem strony internetowej jest pomoc w realizacji celów firmy wpisanych jej misję i plany strategiczne, czy też istniejących w głowie właściciela.

Założymy tu w lekkim uproszczeniu (choć wcale nie tak aż dużym), że głównym celem większości firm jest zwiększanie wartości dla właścicieli. W takiej sytuacji strona internetowa jest inwestycją, z której zwrot powinien być dodatni.

Firma powinna więc zdecydować się na realizację strony internetowej tylko w sytuacji, w której korzyści będą większe niż nakłady poniesione na jej realizację i utrzymanie.

Jedynym problemem z takim podejściem jest to, że tak jak w miarę łatwo można przy stronie internetowej liczyć jej koszty, tak często stosunkowo trudno jest ocenić osiągnięte rezultaty. Firmy często nie wiedzą ile zleceń otrzymują dzięki istnieniu strony internetowej a ile przyszłoby do nich nawet gdyby strony nie było.

Oczywiście jest wiele metod pozwalających zebrać takie informacje, natomiast koszty tych badań mogą byś zbyt duże a poza tym badania te można wykonywać kiedy strona już istnieje a więc nie da się przy ich użyciu ocenić czy budować stronę internetową czy nie.

Jak ocenić opłacalność strony kiedy trudno ją zmierzyć

Jak w tej sytuacji ocenić opłacalność posiadania strony internetowej? Trzeba podejść do tego trochę zdroworozsądkowo.

Poniżej opiszemy główne sytuacje w których powinno się mieć stronę internetową oraz takie w których może ona być zbędna. Poniższy artykuł podpowie więc czy w ogóle warto mieć stronę internetową czy nie.

W kolejnych artykułach z tej sekcji opowiemy natomiast jak podejść do realizacji strony internetowej tak, aby koszty nie były większe niż osiągnięte korzyści - żeby inwestycja się zwróciła. W kolejnych artykułach napiszemy więc jaką stronę internetową budować.

Kiedy warto mieć stronę internetową?

W przeważającej większości przypadków odpowiedź na pytanie czy dana firma potrzebuje własnej strony internetowej jest twierdząca.

Potrzebujesz strony internetowej jeśli:

Możesz w ten sposób pozyskać nowych klientów

Chęć pozyskania nowych klientów to najczęstszy powód tworzenia stron internetowych. Jeśli twoi potencjalni klienci szukają produktów bądź usług takich jak oferowane przez Twoją firmę, Twoja firma powinna mieć stronę internetową.

Strona internetowa pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów którzy szukając konkretnych produktów lub usług mogą dotrzeć do strony firmy a następnie zakupić nasze produkty i usługi bezpośrednio od nas lub u wymienionych na stronie dystrybutorów.

Teoretyczne naszym klientem może w ten sposób zostać każdy, można by sobie więc wyobrażać że wystawimy stronę internetową i zostaniemy zalani zamówieniami. Rzeczywistość jednak nie jest z reguły taka różowa, bowiem nasi konkurenci również posiadają strony internetowe i tak jak wszędzie indziej, w internecie również rywalizujemy z nimi o zlecenia klientów.

Z innej strony można powiedzieć tak: Jeśli konkurenci twoje firmy mają strony inte internetowe, twoja firma również musi ją posiadać, inaczej wszystkie zlecenia z internetu będą przejęte przez konkurencję.

Klienci mogą szukać informacji o Twoich produktach / usługach

Jeśli produkty Twojej firmy są sprzedawane klientom pod Twoją marką, bezwzględnie musisz posiadać stronę internetową. Jest praktycznie pewne, że ludzie będą szukali informacji na temat Twoich produktów i Twojej marki w internecie. Brak strony internetowej z dobrą informacją o produktach mocno podważa zaufanie klientów do marki.

Czego mogą szukać:

 

  • Opinii i recenzji
  • Opisów i szczegółów – zastosowań, parametrów technicznych
  • Możliwości zakupu – informacji i tym gdzie można nabyć produkty

 

Jest też prawie pewne że informacje o Twoich produktach będą dostępne w internecie tak czy inaczej (np. publikowane na forach dyskusyjnych, stronach dystrybutorów, sklepów czy innych Twoich klientów). Znacznie lepiej jest żeby Twoja firma przedstawiała informacje produktowe niż żeby jedynymi źródłami informacji były nie kontrolowane przez Ciebie inne strony internetowe.

Klienci mogą szukać informacji o firmie jako takiej

Internet jest uproszczoną metodą dokonywania wiarygodności firmy. Brak strony powoduje duży spadek zaufania nowych i potencjalnych klientów. Jest to faktem szczególnie w przypadku większych firm, ale również mniejsze podmioty mogą w ten sposób tracić klientów.

Klienci na podstawie strony wyrabiają sobie często wstępną opinię o tym jak duża / profesjonalna jest konkretna firma. Nie chodzi konkretnie o wygląd strony, ale o jej zawartość. Np.

 

  • Zdjęcia z hal produkcyjnych (nawet nieszczególnie informatywne i nie zdradzające know how) ale pokazujące różne maszyny i ludzi przy pracy, pokazują że firma ma halę a nie jest jednoosobową działalnością pośredniczącą w sprzedaży produktów z importu.
  • Przedstawienie wachlarza produktów, poprzednich realizacji itp., daje pogląd na to czym firma się zajmuje i jakie ma doświadczenie.
  • Wyróżnienia, nagrody, wygrane konkursy, napisane artykuły itp. również pomagają wzmocnić zaufanie
  • Na podstawie opisu oferowanych usług klienci mogą oceniać czy to czego szukają znajduje się w ofercie firmy, lub czy firma może być w stanie wykonać oczekiwane przez nich prace.

 

Strona internetowa jest często pierwszym kontaktem klienta z Twoją firmą zanim w ogóle podniesie słuchawkę, żeby do Ciebie zadzwonić. Swoją drogą, żeby zadzwonić, musi znaleźć numer telefonu, bo raczej nie ma pod ręką książki telefonicznej.

Klienci mogą szukać kontaktu

Zależy to oczywiście od działalności, ale w przypadku prawie każdej firmy klienci i potencjalni klienci szukają takich informacji jak:

 

  • telefony kontaktowe
  • e-maile kontaktowe
  • dane firmy

 

Dodatkowo, w przypadku firm, w których klienci odwiedzają lokale firmy, poszukiwane będą takie informacje jak:

 

  • adresy lokali (sklepów biur)
  • godziny otwarcia

 

Książki telefoniczne, są używane przez coraz mniejsze grono ludzi. Z reguły znając nazwę firmy, potencjalni klienci będą szukali kontaktu z nią w internecie.

Powody specyficzne

Strona internetowa może spełniać dla firmy również specyficzne zadania związane z jej działalnością pozwalając jej zwiększyć przychody lub zmniejszyć koszty działalności off-line. Wiele większych firm posiadających duże ilości klientów wykorzystuje takie metody, żeby obniżyć ilości pracowników potrzebnych do kontaktu i obsługi klienta, np:

 

  • Strona może umożliwiać klientom pobieranie faktur lub pokazywać im bieżący stan ich rozrachunków z firmą obniżając koszty obsługi należności.
  • Może być narzędziem komunikacji z klientem, w którym widzi on stan realizacji projektów, obniżając koszty komunikacji z klientem.
  • Większość banków umożliwia obsługę kont przez internet po to aby zmniejszyć wielkość oddziałów i obniżyć koszty ich utrzymania.
  • Strona może umożliwiać zamawianie produktów bądź usług firmy bezpośrednio przez internet.

 

Takich zastosowań stron internetowych jest bardzo wiele i powstaje coraz więcej nowych i innowacyjnych, które często pozwalają wprowadzającej je firmie znacznie wyprzedzić konkurencję która takich usług nie oferuje.

Kiedy strona internetowa nie jest potrzebna?

Pomimo wszystkich powyższych argumentów za koniecznością posiadania strony internetowej, są faktycznie takie biznesy dla których posiadanie strony internetowej nie ma większego sensu lub jest ekonomicznie nieuzasadnione bo inwestycja w stronę internetową nigdy się nie zwróci.

Są to w szczególności biznesy działające lokalnie, których klientami są osoby wiedzące o ich istnieniu i od których oczekuje się konkretnych usług i standardu. Na przykład:

Sklep spożywczy raczej nie potrzebuje strony internetowej

Sklep spożywczy, monopolowy na osiedlu lub kiosk – ich klientami są osoby mieszkające w okolicy lub przechodzące, przejeżdżające, które wiedzą o jego istnieniu bo go widziały i korzystają na co dzień. Strona internetowa raczej nie zwiększy sprzedaży ponieważ nie przyciągnie nowych klientów.

Klienci oczekują od takcih sklepów że będą otwarte w konkretnych, zawsze tych samych godzinach np. 6-19 czy 10-19 itp. i żeby posiadały przewidywalny, odpowiadający ich charakterowi zestw produktów. Raczej nie będą wyszukiwać w internecie sklepu pod domem, sprawdzać opinii czy godzin otwarcia itp. a w każdym razie nie zmieni to dramatycznie sprzedaży tego sklepu.

Oczywiście można argumentować, że taki sklep mógłby oferować katalog produktów on-line, zamówienia on-line z odbiorem zapakowanego towaru lub inne zaawansowane funkcje czy programy, które mogłyby przyczynić się do wzrostu sprzedaży i wybierania go zamiast np. innego sklepu na tym osiedlu. Są to jednak bardziej spekulacje. Jeśli sklep zdecyduje się na realizację takiej strony internetowej, powinien dokładnie liczyć koszty i zyski żeby nie okazało się że niepotrzebnie wyrzuca pieniądze.

Firma świadcząca usługi dla jednego odbiorcy

Firmy stworzone i zorganizowane tak żeby świadczyć usługi dla jednego klienta i nie szukające innych. Istnieje bardzo wiele takich firm powstałych po to aby świadczyć konkretne usługi lub produkować konkretne elementy dla większych przedsiębiorstw.

Firmy te są tak skonstruowane żeby jak najlepiej wykonywać to jedno zadanie. Często są zbudowane przy większym zakładzie produkcyjnym i zintegrowane z jego procesem produkcyjnym lub ich pracownicy pracują w tych samych budynkach co ich klient.

Taka firma nie potrzebuje strony internetowej ponieważ wszyscy jej interesanci (klienci) znają ją i z łatwością znajdują do niej kontakt.

Podsumowanie

Jak widać, stronę internetową powinna mieć prawie każda firma. Nie posiadanie strony internetowej grozi utratą potencjalnych klientów którzy nas nie znajdą lub nie znajdą kontaktu do nas oraz utratą zaufania klientów, którzy nie będą nas postrzegać jako wiarygodnego partnera.

Pytaniem właściwym jest więc z reguły nie „czy” ale „jaką” stronę moja firma powinna posiadać, żeby mogła ona realizować swoje cele, czyli wspierać firmę w realizacji jej celów.